Header Ads

Cara2 tak nak bagi kucing berak di laman depan / belakang rumah anda

saya pernah cuba tabur minyak tanah (kerosene). lepas tabur tu boleh di katakan mereka tak minat nak "yak" depan umah saya.

Ada lagi 2 tips nih belom cuba.

PETUA 1

Caranya, ambil minyak masak yang telah digunakan. Maksudnya minyak masak yang telah kita gunakan untuk menggoreng ikan. Percik-percikkan minyak tersebut di sekitar tempat yang menjadi port kegemaran untuk kucing melepaskan hajat.

Secara logiknya, kucing tidak akan berak di tempat dia makan. Kucing pun tau jaga persekitaran… ok. Kalau tempat tu ada bau-bau ikan ( dari minyak gorengan ikan ) dia tidak akan berak di situ.
Cubalah…. tapi kalau kucing yang hanya makan makanan diproses, saya tak pastilah dia kenal ke tidak bau ikan. Kucing-kucing saya kucing tempatan, makan nasi dengan ikan yang ditumbuk saja.

sumber kujie2.com



PETUA 2

1) Adakah rumah anda dijadikan tandas awam oleh kucing-kucing jiran?
2) Adakah anda sudah letih dan muak (bercampur mual) membuang tahi kucing daripada laman rumah anda?
3) Adakah anda sudah puas menyumpah seranah haiwan tersebut (mungkin juga tuannya) bila terpijak tahi kucing yg lembek?

Kalau jawapan anda ya kepada mana-mana soalan di atas atau kesemuanya sekali ini ada satu petua untuk mengelakkan kucing jiran atau kucing tak bertuan daripada melepas di halaman rumah anda.


Anda tidak perlu mengendap menunggu kucing masuk ke halaman rumah dan mengejarnya dgn penyapu lidi atau menyemburnya dgn air. Apa yang perlu anda lakukan adalah meletakkan sebiji bola atau apa-apa objek yang sama waktu dengannya di halaman rindu rumah. Ya! Letakkan bola sebesar bolasepak. Nak letakkan bola ragbi pun boleh. Tapi janganlah letakkan bola yang terlalu kecil seperti bola golf.

Emak Adam menggunakan bola American football yang dah tak bocor di halaman rumah kami. Aku ambil gambar dari tingkap di tepi tempat aku buat kerja.


Teorinya: Kucing akan takut nak melepas kerana menyangka ada 'orang' iaitu bola tersebut yang memerhatikan mereka. Lebih kurang seperti menggunakan orang-orang untuk menakutkan burung daripada memakan padi.

Setakat ini, petua ini menjadi kerana kucing dah tak datang berak di laman kami. Anak pesawah juga yang dapat idea ini (emak Adamlah tu).
loading...

No comments